Dricks-kulturen är inom restaurang och hotell normaliserad, men det sker på bekostnad av personalen som förväntas bjuda på sig själva och göra dricksgivarna glada. De som vill ge dricks gör det gör att få utlopp för makt och kontrollbegär, samtidigt som ägarna utnyttjar situationen och håller lönerna nere.

Jag skrev i min text om att dricks att det är tecken på en oetisk och dysfunktionell affärskultur som skapar skuldkänslor hos besökaren som tror den förväntas betala extra. Men det finns fler aspekter av dricks, och det är de som vill ge dricks. Vad är anledningen bakom deras vilja att ge denna gåva? Finns det istället mer behövande personer att skänka pengar till?
Dricks är en extra gåva till personal inom främst restaurang och hotell, som idag inte har något syfte mer än att hålla nere löner med motiveringen att de ändå får dricks som kompenserar. Det är bekvämt för restaurangägaren som då får bättre marginaler samtidigt som personalen ”motiveras” att jobba hårt.
Motivation är viktigt i all handel, varför man gör något, där ersättningen i pengar är den vanligaste. Men att hela tiden förväntas göra det lilla extra för att få dricks kan skapa en ohälsosam arbetsmiljö där man tvingas accepterar negativa beteenden. Till exempel flörta med gästerna eller dricka med dem.
Detta drar tankarna till någon slags tiktok eller onlyfans kultur där ”underhållarna” måste dansa och visa hud för att ”gästerna” ska vara nöjda och belöna dem. Där de pushas av ekonomiska skäl att bjuda på mer av sig själva, visa mer hud eller låta sig bli förnedrad.
Det finns många som tycker ”dricks-kulturen” är obekväm och att den skapar skuldkänslor vid betalning, man ger för att man tror det förväntas av en och man vågar inte avvika från normen. Eller ännu värre, uppfattas som fattig. Men det finns också de som gillar det, vilka är det och vad är det som driver dem?
Makt. De som gillar att ge dricks gör det för att visa makt.
De vill visa sin status, att de är i kontroll, att de är viktiga och att det är en skillnad mellan dem och personalen.
Samma beteende men i annan version syns mot dem med lägre socioekonomiskt status. Vanligtvis gatu och torgsäljare, där är det istället så lite pengar som möjligt som ska erbjudas. Det ska prutas och man ska få en bra deal – på säljarens bekostnad.
Vore syftet altruistisk, att man vill göra gott i samhället och hjälpa andra genom gåvor så finns det många alternativ, till exempel hjälporganisationer, ensamstående med låga löner, sjuka och hemlösa. Men det ger inte samma njutning och känsla av makt.
Jonas Wahlin, Oberoende skribent